Tuesday, February 20, 2024

Elementary 2 - class 2 (19/02/24)

 This week we started learning the past tense - also called El pretérito indefinido. This is a tense used to express past events in a specific moment. 




We read the text on page 6: 

Jorge fue a Londres - Jorge went to London
Mi familia y yo fuimos a Londres - My family and I went to London
Sandra pasó mucho tiempo con sus primas - Sandra spent a lot of time with her cousins
visitamos los grandes museos - we visitied the big museums
cenamos en un restaurante - we had dinner in a restaurant
Salí con Raúl - I went out with Raúl
Me gustó mucho - I liked it a lot
conocí a algunos miembros de la banda - I met some members of the band
charlé un rato con ellos - I chatted with them for a while
Marta salió con Karen - Marta went out with Karen
Fue al teatro con ella - She went to the theatre with her
no entendió nada - she did not understand anything
Volvimos a casa ayer - we returned home yesterday
El viaje fue muy cansado - the trip was very tiring
no me importó - I did not matter to me
Lo pasé bomba - I had a great time

Expresiones de tiempo - Time expressions in the past

hace dos semanas - two weeks ago
la semana pasada - last week
el fin de semana pasado - last weekend
el año pasado - last week
el verano pasado - last summer
ayer - yesterday
anoche - last night

In pairs, we described past events. 

1.¿Qué hiciste el fin de semana pasado? - What did you do last weekend?

Fui al cine con mi familia - I went to the cinema with my family
Cenamos en un restaurante - We had dinner at a restaurant
Caminé por la playa - I walked on the beach
Dormí mucho - I slept a lot

2.¿Qué hiciste el verano pasado? - What did you do last summer?

Pasé una semana en España - I spent a week in Spain
Visité el Museo del Prado - I visited the Prado Museum
Comí comida típica de Madrid - I eat typical food of Madrid
Fui de compras - I went shopping

3.¿Qué hiciste anoche? - What did you do last night?

Vi una película - I watched a film
Charlé con mis amigas por Internet - I talked to my friends online
Jugué a los videojuegos - I played videogames
Leí un libro - I read a book

4.¿Qué hiciste hace dos horas? - What did you do two hours ago?

Estudié español - I studied Spanish
Toqué la guitarra - I played the guitar
Escuché música en el coche - I listened to music in the car
Cené - I had dinner


In the last part of the class, we completed the verbs on pages 7 and 8: 

¿Qué hiciste el verano pasado? - What did you do last summer?
¿Qué hizo el verano pasado?    - What did he do last summer?

yo aprendí - I learnt 
él aprendió - he learnt
yo canté - I sang
él cantó - he sang
yo leí - I read
él leyó - he read
yo nadé - I swam 
él nadó - he swam
yo vi - I watched
él vio - he watched
yo dormí - I slept
él durmió - he slept
yo jugué - I played
él jugó - he played
yo compré - I bought
él compró - he bought
yo comí - I ate
él comió - he ate
yo toqué - I played
él tocó - he played


Actividades extra para revisar - Extra activities to revise pages 9 and 10

1. Yo fui de vacaciones - I went on holidays
2.Mi familia y yo nos alojamos en un hotel de lujo - My family and I stayed in a luxurious hotel
3.Mi padre alquiló un coche - My dad rented a car
4.Yo hice las maletas - I packed the suitcases
5.Ellos cenaron en un restaurante chino - They had dinner in a Chinese restaurant
6.Yo no jugué el partido - I did not play the game
7.Irene se quedó en casa - Irene stayed at home
8.Nosotros tuvimos que estudiar mucho - We had to study a lot
9.¿Vosotros salistéis el sábado por la noche? - Did you go out on Saturday night?
10.Las chicas fueron al cine con Tomás - The girls went to the cinema with Tomás


Blogs

Alejandro
1.Nos alojamos en un hotel de cuatro estrellas - We stayed in a four-star hotel
2.Pasamos cuatro días en el parque de atracciones - We spent four days at the amusement park
3.Lo pasé bomba - I had a great time

Eva
1.Hice un intercambio con Róisín - I did an exchange with Róisín
2.Fui a un pueblo en el oeste de Irlanda - I went to a town in the west of Ireland
3.Aprendí mucho inglés y lo pasé genial - I learnt a lot of English and I had a great time
4.Es muy maja - She is very nice

Javier
1.Fui a la playa - I went to the beach
2.Fuimos en coche - We went by car
3.El viaje duró seis horas - The trip took six hours
4.Nos alojamos en un apartamento pequeño - We stayed in a small apartment
5.Pasamos dos semanas en Málaga - We spent two weeks in Málaga
6.Fuimos a un parque acuático - We went to a water park
7.Tengo muchas ganas de volver el año que viene - I look forward to going back next year

Escucha - El blog de Ángel

1.El junio pasado fui a un cámping - Last June I went to a camping site
2.Fui con mi tío y mi primo - I went with my uncle and my cousin
3.Fuimos en coche y pasamos tres noches en el cámping - We went by car and spent three nights at the camping site
4.Hicimos senderimos en la sierra - I went hiking on the mountain range
5.Pescamos en los ríos - I went fishing to the rivers
6.Dimos una vuelta en bicicleta - We took a spin on the bike
7.Dormimos en una tienda de campaña grande - We slept in a big tent
8.Conocí a muchos jóvenes de mi edad - I met lots of young people my age
9.Mi primo y yo preferiríamos ir a un hotel con todas las comodidades - My cousin and I would prefer to go to a hotel with all the facilities
10.Me gustaron todas las actividades - I liked all the activities
11.No dormí bien en el cámping - I did not sleep weel at the camping site
12.Odio dormir en un saco de dormir - I hate sleeping in a sleeping bag.

Friday, February 9, 2024

Leaving Cert course - Class 2 (7/02/24)

 This week we looked at the verbs in present tense. We started by revising the verbs SER and ESTAR on page 6:



Yo estoy muy triste - I am very sad
¿Tú eres de Irlanda? - Are you from Ireland?
Laura es alta y simpática - Laura is tall and nice.
Nosotros estamos regular - We feel so so.
Los estudiantes están haciendo un examen - Students are doing an exam.
Yo soy trabajador e inteligente - I am hardworking and smart.
Son las seis y media de la tarde - It is half past six in the evening.


Los verbos en presente simple - Regular verbs in present tense


Los verbos de cambio vocálico - Stem changing verbs


Los verbos reflexivos - Reflexive verbs



Los verbos irregulares - Irregular verbs


On page 8, we filled the blanks with the correct form of the verbs given: 

1. Yo duermo ocho horas - I sleep eight hours
2. ¿Tú escuchas música? - Do you listen to music?
3. Ella vive en Alemania - She lives in Germany
4. Nosotras vamos a la playa - We go to the beach
5. Las niñas oyen la música - The girls hear the music
6. Yo me levanto a las siete y cuarto todos los días - I get up at 7:15 every day
7. Pedro juega al baloncesto con sus amigos - Pedro plays basketball with his friends
8. Lola y yo hacemos una tarta - Lola and I make a cake
9. Las clases empiezan a las nueve menos cuarto - Classes start at 8:45
10. ¿Tú prefieres la pizza o la hamburguesa? - Do you prefer pizza or burger?
11. Yo prefiero la playa. No me gusta la montaña - I prefer the beach. I don't like the mountain. 
12.Los estudiantes van al instituto en coche - The students go to school by car.
13. ¿Vosotros tenéis un examen mañana? - Do you all have an exam tomorrow?
14. Carlos come una pizza - Carlos eats a pizza
15. Yo hablo tres idiomas - I speak three languages

On page 9 we practised a dialogue constuction with the present tense. 

1. Me levanto a las siete y media cada mañana y ando al instituto con mis amigos. Las clases empiezan a las nueve en punto - I get up at half past seven every morning and I walk to school with my friends. Classes start at nine o'clock.

2. Vuelvo a casa y hago mis deberes. Estudio mucho porque tengo muchos exámenes. Mis profesores son muy estrictos pero me ayudan mucho - I go back home and I do my homework. I study a lot because I have a lot of exams. My teachers are very strict but they help me a lot. 

3. A veces juego al baloncesto con mis amigos pero prefiero jugar a los videojuegos. Tengo mucha suerte porque tengo un montón de amigos. - Sometimes I play basketball with my friends but I prefer to play videogames. I am very lucky because I have a lot of friends. 


To wrap up, we worked on the oral exam on the topic of routine

1.¿Cómo es tu rutina diaria? - What is your daily routine like?
2.¿A qué hora empiezan las clases? - What time do classes start at?
3. ¿Qué haces por las tardes? - What do you do in the evenings?
4.¿A qué hora te acuestas? ¿Estás muy cansado por las noches? - What time do you go to bed at? Are you very tired in the evenings?

Sample answer: 

Me levanto a las siete y cuarto todos los días. Me pongo la ropa y desayuno. Normalente desayuno tostadas y un café. Voy al instituto a pie. Las clases empiezan a las nueve y diez. Hay dos descansos: a las once y diez y a la una y cuarto - I get up at 7:15 everyday. I put on my clothes and I have breakfast. Normally I have toast and a coffee. I go to school on foot. Classes start at 9:10. There are two breaks: at 11:10 and at 1:15. 


Después de clase, estudio un rato y hago los deberes. También mis amigos y yo charlamos por internet. Tengo mucha suerte porque tengo un montón de amigos. También leo un libro y escuho música en aplicaciones como Spotify. - After class, I study for a while and I do my homework. Also, my friends and I chat online. I am very lucky because I have lots of friends. I also read a book I listen to music on apps like Spotify.

Normalmente me acuesto a las once en punto. ¡Estoy hecha polvo después de un día tan largo! - Normally I go to bed at 11 o'clock. I am wrecked after such a long day!


Sentences to translate on page 10: 

1. Todos los días me lavo los dientes y me visto - Everyday I brush my teeth and I get dressed
2. Voy al instituto a pie y charlo con mis amigos - I walk to school and I chat with my friends
3. Normalmente Juan llega tarde / Juan suele llegar tarde - Juan usually arrives late
4. Puedo nadar en el mar - I can swim in the sea
5. ¿Conoces a mi amiga Rocío? - Do you know my friend Rocío?
6. Estoy muy cansada hoy - I am very tired today
7. Salgo con mis amigos los sábados - I go out with my friends on Saturdays
8. Pienso que es una buena idea - I think it is a good idea
9. Sara vuelve a casa a las dos y media - Sara goes back home at half past two
10. Charlo con mis amigos por teléfono - I chat with my friends on the phone
11. Los niños quieren un helado - The kids want an ice-cream
12. Hago mis deberes por las tardes - I do my homework in the evenings
13. No estudiamos a menudo - We don't study often
14. Nunca como dulces - I never eat sweets
15. Me acuesto / Voy a la cama después de cenar - I go to bed after dinner
16. Ellos van a la discoteca - They go to the disco
17. Juego al fútbol con mis amigos - I play football with my friends
18. Ella pone los libros en su mochila - She puts her books in her bag
19. ¿Comprendes la pregunta? - Do you understand the question?
20. Tienen un montón de amigos - They have lots of friends

Thursday, February 8, 2024

Upper - intermediate class 2 (7/02/2024)

 This week we started the topic of the Present Subjuntive on pages 5 and 6. This is a tense to express feelings, orders, doubt or uncertainty.

To form the present subjunctive: 

- we take the first person of the verb in present simple.

- we get rid of the -o.

- we add the correct ending according to its group.



Irregular verbs in present simple in Spanish will take that irregularity in the subjunctive: 


Irregular verbs in subjunctive: 



In pairs, we completed the verbs in the subjuntive tense on page 6: 

1. Yo (comer): coma
2. Él (bailar): baile
3. Nosotros (ser): seamos
4. Yo (comprar): compre
5. Ella (tener): tenga
6. Yo (ir): vaya
7. Él (querer): quiera
8. Nosotros (levantarse): nos levantemos
9. Tú (saber): sepas
10. Él (haber): haya

Different uses and phrases to use with subjunctive - page 7:

1.To express doubt, uncertainty or a negative opinion: 

dudo que - I doubt that
espero que - I hope that
no estoy seguro / a que - I am not sure that
no creo que - I dont think that
es posible que - It is possible that
puede ser que - It can be that

Examples: 

Dudo que Pedro venga pronto - I doubt that Pedro comes soon
No que tengamos tiempo para ir al supermercado - I don't think we will have time to go to the supermarket

2.Impersonal statements:

es bueno que - it is good that
es malo que - it is bad that
es importante que - it is important that
es interesante que - it is interesting that
es una lástima que - it is a pity that
es triste que - it is sad that
es preciso que - it is necessary that
es necesario que - it is necessary that

Examples: 

Es bueno que Sligo tenga sitios turísticos - It is good that Sligo has touristic places.
Es importante que el gobierno haga más casas para los ciudadanos - It is important that the government build more houses for the citizens.

3. To express commands, requests or advice:

quiero que - I want that
recomiendo que - I recommend that
prefiero que - I prefer that
aconsejo que - I advise that
exijo que - I demand that
necesito que - I need that

Examples: 
Quiero que vengas a mi casa - I want you to come to my house
Necesito que hagas tus deberes - I need you to do your homework


4.To express actions or wishes that will happen in the future:

cuando - when
en cuanto - as soon as
tan pronto como - as soon as
una vez que - once that 
antes de que - before
después de que - after

Examples: 
Cuando termine mi clase, voy a volver a casa - When I finish my class, I am going back home.
En cuanto llegue a casa, voy a preparar la cena - As soon as I get home, I am going to prepare dinner.


In the second part of the class, we discussed four statements using the subjunctive tense. Sample answers:

1. La televisión es una basura y una pérdida de tiempo - Television is rubbish and a waste of time.
 
Estoy de acuerdo. No creo que aprendamos mucho viendo programas de realidad o culebrones - I agree. I don't think we learnt a lot watching reality shows or soap operas.

No estoy de acuerdo. Es bueno que haya programas como los documentares donde podemos aprender hechos sobre los animales o la naturaleza - I don't agree. It is good that there are programmes like documentaries where we can learn facts on animals or nature.


2.Los deberes no deberían existir - Homework should not exist.

Estoy de acuerdo. Es importante que los niños tengan tiempo libre por las tardes para practicar diferentes actividades o para hacer deporte - I agree. It is important that children have free time in the afternoons/evenings to practise different activities or to do sports.

No estoy de acuerdo. Quiero que mis hijos tengan deberes para revisar lo que han aprendido durante la jornada escolar. - I don't agree. I want my children to have homework to revise what they have learnt during the school day.


3. Internet es un medio educativo y podemos aprender mucho - Internet is a very educational means and we can learn a lot.

Estoy de acuerdo. Es interesante que haya aplicaciones como Duolingo porque podemos aprender en cualquier parte. - I agree. It is interesting that there are apps like Duolingo because we can learn anywhere.

No estoy de acuerdo. No creo que Internet sea un medio educativo, ¡al contrario! Pienso que es una distracción - I don't agree. I don't think the Internet is an educational means, on the contrary! I think that it is a distraction.

4.La contaminación es un problema que no podemos parar - Pollution is a problem we cannot stop.

Estoy de acuerdo. Es una lástima que haya tanta contaminacion en los océanos y los ríos. Es un problema sin solución. - I agree. It is a pity that there is so much pollution in the oceans and the rivers. 

No estoy de acuerdo. Nosotros como ciudadanos tenemos la solución. Es preciso que usemos el transporte público o andemos más. - I don't agree. We, as citizens, have the solution. It is necessary that we use public transport or walk more.


Reading comprehension page 8 (extra resources)

La costumbre de comer en familia se está perdiendo - The habit of eating with the family is getting lost. 

Comer en familia promueve la buena comunicación - Eating with the family promotes good communication

Mejora las relaciones entre sus miembros - It improves the relationshiops among its members.

Compartir acontecimientos que han sucedido durante el día - To share events that have happened during the day

Es importante que los móviles se dejen en otra habitación - It is important that phones are left in another room

Fuera del alcance del dueño - Out of the owner's reach

Es bueno que la televisión esté apagada - It is good that the TV is switched off

Es necesario que las comidas tengan lugar en el mismo lugar - It is necesssary that meals take place in the same place.

Espero que las familias crean y se ciñan a esa costumbre - I hope families create and stick to this routine.







Wednesday, February 7, 2024

Beginners - class 1 (6/02/24)

 In our first class, we introduced ourselves and we talked briefly about our knowledge of the Spanish language and culture.

We also talked about the Spanish pronunciation and we saw some examples of words with those particular pronunciations.

“ñ” in España (Spain), uña (nail), niño (child)

“ll” in lluvia (rain), llave (key), llamar (call, ring)

“j, g” in mujer (woman), gente (people) genio (genious)

“q” in queso (cheese) que (what)

“r, rr” in perro (dog) borracho (drunk), ratón (mouse)

“h” in hola (hello) hielo (ice), hermano (brother)

“v” in volver (go back, come back), volar (fly), ver (see)

“c, z” in cien (one hundred), zapato (shoe), diez (ten)


We learnt the basic introductions and we practiced them in pairs.

Hola – hello

Buenos días – Good morning

Buenas tardes – Good afternoon / evening

Buenas noches – Good night

¿Qué tal? – How are you?

Bien, gracias. ¿y tú? – Fine, thanks. And you?

Muy bien, gracias. – I’m good, thanks.

Estoy fenomenal – I feel great

Estoy más o menos – I’m so-so

Estoy mal – I feel bad

Estoy fatal – I’m really bad

Adiós – Bye

Hasta luego- See you!

¿Cómo te llamas? – What is your name?

Me llamo Liam – My name is Liam

Encantado/encantada – Nice to meet you

¿De dónde eres? – Where are you from?

Soy de España, ¿y tú? – I am from Spain, and you?

Soy de Irlanda – I am from Ireland


To conclude, we revised the numbers 1-10 in Spanish:

1.uno                                                        11.once

2.dos                                                        12.doce

3.tres                                                        13.trece

4.cuatro                                                    14.catorce

5.cinco                                                     15.quince

6.seis                                                       16.dieciséis

7.siete                                                      17.diecisiete

8.ocho                                                      18.dieciocho

9.nueve                                                    19.diecinueve

10.diez                                                     20.veinte


Thursday, February 1, 2024

Upper-Intermediate - class 1 (31/01/24)

 This week we introduced our upper-intermediate class with a revision of present, past and future tenses by talking about our last Christmas and our plans for the year.

We started by reading the comprehension on page 2: 

¿Cómo fueron las vacaciones de Navidad? - How did your Christmas holidays go?

Acabo de volver - I have just returned

tras - after

Sin lugar a dudas - Without a shadow of a doubt

nos vemos de higos a brevas - We see each other once in a blue moon

¡Qué barbaridad! - That's too much!

Lo pasamos bomba - We had a great time

Pedí un deseo - I asked for a wish

Espero que se cumpla - I hope it comes true

la cabalgata de reyes - the Three Kings parade 

¡Qué daño! - how sore!

tengo muchas ganas - I look forward to it


In pairs, we talked about our last holidays and what our holidays were like in the past:

Pasé unas vacaciones fantásticas porque vi a mi familia y pasé tiempo con mis amigos. Lo pasé bomba - I spent a great holidays because I saw my family and I spent time with my friends. I had a great time!

En mi casa tenemos la tradición de visitar a nuestros vecinos el día de San Esteban para tomar un café y jugar a juegos de mesa. ¡Es muy divertido! - In my house we have the tradition of visiting our neighbours on Stephen's Day to have a coffee and play board games. It is very fun!

Cuando era joven, pasábamos la Navidad en casa de mi abuela. Nos reuníamos toda la familia y caminábamos por el campo después de la comida el día veinticinco. - When I was young, we used to spend Christmas at my grandmother's house. The whole family used to meet and we would walk in the countryside after lunch on the 25th.

Tengo muchos planes para este año: voy a asistir a una boda y voy de vacaciones a España este verano. ¡Tengo muchas ganas! -  I have a lot of plans for this year: I am going to attend a wedding and I am going on holidays in Spain this summer. I look forward to it!


Lista de propósitos típicos de Año Nuevo - List of typical New Year's resolutions

aprender un idioma - to learn a language

beber menos alcohol - to drink less alcohol

dejar de fumar - to quit smoking

perder peso - to lose weight

viajar - to travel

entrenar para una maratón - to train for a marathon

pasar menos tiempo en el móvil - to spend less time on the phone

leer más - to read more

aprender a tocar un instrumento - to learn to play an instrument

trabajar menos - to work less

pasar más tiempo en el jardín - to spend more time in the garden


New words we learnt this week: 

palabras en negrita - words in bold

coches de choque - bumper cars

misa - mass

peleas - fights

enhorabuena - congratulations

¡Qué guay! - How nice!

tacaño - tight (money)

estar apretado - to be tight (for space)

la propina - the tip

una pancarta - a banner

canciones - songs

cantantes - singers

el compromiso - the commitment

la luna de miel - the honey moon


Actividad de escucha - Listening comprehension

1. La nochevieja - New Year's Eve

2. La gente se reúne en la plaza principal del pueblo - People meet in the main square.

3. El reloj está en el Ayuntamiento - The clock is in the Town Hall.

4. La gente lleva ropa interior roja - People wear red underwear

5. No es una tradición extraña - It is not a strange tradition


1. Una boda - A wedding

2. Llevar perlas en una boda trae mala suerte - Wearing pearls in a wedding brings bad luck

3. Los invitados cortan la corbata del novio y dan los trozos a otros invitados a cambio de dinero - The guests cut the groom's tie and give the pieces to other guests in exchange for money


1. Pasean el ataúd por las calles por donde solía pasar el difunto - They walk the coffin in the streets the deceased used to walk by.

2. Cuando el coche fúnebre pasa, la gente se calla - When the hearse passes by, people would remain quiet. 

3. La gente tapaba los los cuadros y los espejos y se paraban los relojes - People would cover the paintings and mirrors and would stop the clocks.

Leaving Cert course - Class 1 (31st January)

 This week we introduced our Leaving Cert course. We started with a brief introduction about ourselves. 

Rompiendo el hielo - Breaking the ice

Me llamo María, tengo diecisiete años. Mi cumpleaños es el doce de marzo y nací en dos mil seis. - My name is María, I am 17. My birthday is on the 12th of March and I was born in 2006.

Vivo en un apartamento en el centro de Sligo con mi familia - I live in an apartment in the centre of Sligo with my family.

En mi tiempo libre me gusta hacer deporte y leer. Me encantan los libros de ciencia ficción - In my free time I like to do sports and reading. I love science fiction books. 


Agreement

Spanish articles, nouns and adjectives need to agree in gender - male and female, and number - singular and plural. 

Actividad 1:

a. El chico alto - The tall boy

Los chicos altos - The tall boys

b. La ciudad bonita - The pretty city

Las ciudades bonitas - The pretty cities

c. Un libro caro - An expensive book

Unos libros caros - Some expensive books

d. Ese coche feo - That ugly car

Esos coches feos - Those ugly cars

e. Esa mujer interesante - That interesting woman

Esas mujeres interesantes - Those interesting women


Actividad 2:

a. Marta es muy bonita - Marta is very pretty

b. La película es muy aburrida - The film is very boring

c. Nosotros somos irlandeses - We are Irish

d. Mi libro es amarillo - My book is yellow

e. Pablo y sus hermanos son personas muy inteligentes - Pablo and his siblings are very interesting people.

f. Los campos son verdes - The fields are green.

g. Luis vive en una casa blanca - Luis lives in a white house

h. Los hombres son fuertes - The men are strong

i. Tengo una amiga española - I have a Spanish friend


In the second part of the class, we looked at three questions for the oral exam: Sobre mí - myself, mi familia - my family, mis amigos - my friends.

Sobre mí - About myself

Bueno, como ya sabes, me llamo María - Well, as you know, my name is María

Tengo dieciocho años y mi cumpleaños es el veinte de febrero. - I am 18 and my birthday is on the 20th of February.

Cumpliré diecinueve años en tres semanas. Tengo muchas ganas - I will turn 19 in three weeks. I look forward to it.

Nací en dos mil cuatro - I was born in 2004.

Me considero una persona extrovertida y trabajadora, aunque a veces soy un poco cabezota. - I consider myself an extroverted and hard-working person, although sometimes I am a little stubborn. 

Soy baja y delgada. Tengo el pelo rubio, corto y liso. Tengo los ojos grandes y marrones - I am short and slim. I have straight, long blond hair. I have big brown eyes.

Me han dicho que me parezco mucho a mi padre - I have been told that I look a lot like my dad

Mis amigos dicen que estoy muy mimado, ¡pero no es verdad! - My friends say that I am very spoiled but, that is not true! 


Mi familia

Hay cinco personas en mi familia: Mi padre, mi madre, mi hermana mayor, mi hermano menor y yo, claro - There are five people in my family: My dad, my mum, my older sister, my younger brother and myself, of course.

Mi hermano menor se llama Tomás. Es bajo, tiene el pelo negro y liso y los ojos azules. - My younger brother is called Tomás. He is short, he has straight black hair and blue eyes.

Me llevo bien con mi familia aunque a veces discuto con mi hermano por tonterías - I get on well with my family although I sometimes have arguments with my brother over silly things.

Mi hermano me molesta - My brother annoys me

Tengo mucha suerte porque mis padres no son muy estrictos - I am very lucky because my parents are not very strict.

Confían en mí - They trust me

Tengo una mascota. Tengo un perro que se llama Coco. ¡Es muy mono! - I have a pet. I have a dog called Coco. He is very cute! 


Mis amigos

Mi mejor amiga se llama Lucía - My best friend is called Lucía

Lucía es alta y tiene los ojos marrones. Es divertida y simpática - Lucía is tall and has brown eyes. She is fun and friendly.

Conozco a Lucía desde hace diez años - I have known Lucía for 10 years.

A mi amiga le gusta mucho hacer deporte pero yo soy muy perezosa. Juega al fútbol con el equipo local - My friends likes doing sports a lot but I am very lazy. She plays football with the local team.

Sin embargo, nos gusta escuchar la misma música, como Taylor Swift y Harry Styles. - However, we like to hear the same type of music, like Taylor Swift and Harry Styles.

En mi opinión, es muy importante tener amigos porque los amigos escuchan tus problemas y te dan consejos. - In my opinion, it is very important to have friends because friends listen to your problems and they give you advice

Mis amigos y yo quedamos los fines de semana - My friends and I meet at the weekends

Necesito tener amigos para mi salud mental y mi bienestar - I need to have friends for my mental health and my well-being.



Beginners 2 - class 8 (11/06/24)

We start the class with a couple of audio to review the physical descriptions. We also reviewed clothing vocabulary and learned colours. The...