Saturday, February 18, 2023

BEGINNERS 2 COURSE, 2023, CLASS 3

 This week we started by revising the topic of the time on page 8:

 

¿Qué hora es? - What time is it?

 

Son las nueve menos cuarto - It’s quarter to nine

Son las las siete menos veinte - It’s twenty to seven

Son las nueve y cuarto - It is quarter past nine

Son las ocho y veinte - It's twenty past eight

Son las siete y media - It’s half past seven

Son las ocho menos diez - It’s ten to eight

Son las ocho menos cuarto - It’s quarter to eight

Son las cuatro y media - It’s half past four

Son las siete y diez - It is ten past seven

Son las tres y cinco - It is five past three

 

 

In the second part of the class we looked at the topic of weather:

 

¿Qué tiempo hace? - What is the weather like?



hace frío - It is cold

hace calor - it is hot

hace viento - it is windy

hace sol - it is sunny

hay nieve - it is snowy

hay lluvia / está lloviendo - it is rainy / it’s raining

hay cielos despejados - there are clear skies

hay niebla - it is foggy

hay relámpagos - there is lightning

está nublado - it is cloudy

hay tormenta - it is stormy

 

¿Qué tiempo hace en este momento? - What is the weather like right now?

Hace frío y hay lluvia. No hace sol y no hay nieve. Está nublado. - It is cold and it is rainy. It is not sunny and it’s not snowy. It is cloudy.

 

In groups, we discussed the questions on the seasons of the year on page 10:

 

En el verano, ¿qué tiempo hace? - In the summer, what is the weather like?

Hace sol y hace calor. Hay cielos despejados - It is sunny and warm. The skies are clear.

En el otoño, ¿qué tiempo hace? - In the autumn, what is the weather like?

Hace viento y hay lluvia. Está nublado. - It’s windy and rainy. It’s cloudy.

 

En el invierno, ¿qué tiempo hace? - In the winter, what’s the weather like?

Hace frío y hay nieve. No hace sol. - It’s cold and snowy. It’s not sunny.

En la primavera, ¿qué tiempo hace? - In the spring, what’s the weather like?

Hay lluvia pero no hace frío. No hay niebla - It’s rainy but it’s not cold. It’s not foggy.

 

We learnt the months of the year and how to talk about our birthdays:

enero - January

febrero - February

marzo - March

abril - April

mayo - May

junio - June

julio - July

agosto - August

septiembre - September

octubre - October

noviembre - November

diciembre - December

 

¿Cuándo es tu cumpleaños? - When is your birthday?

Mi cumpleaños es el ocho de julio - My birthday is on the 8th of July.

 

Escuchas - listening activities page 10

 

El pronóstico meteorológico - The weather forecast

en el sur de España hará buen tiempo - In the south of Spain, the weather will be nice.

con cielos despejados y temperaturas muy altas - with clear skies and very high temperatures.

En el norte del país habrá lluvia con vientos fuertes - In the north of the country it will be rainy with strong winds

temperaturas máximas de 18 grados y mínimas de 10 grados - Maximum temperatures 18 degrees and minimum of 10 degrees.

 

El tiempo en Galicia

Cielos muy nubosos con chubascos débiles. - Very cloudy skies with light rain.

Tormentas en las zonas de montaña y en el interior - Storms in mountain areas and in the midlands.

Nieblas persistentes en la costa - Continuous fog on the coast.

Vientos del noroeste - Winds from the northwest

Temperaturas máximas 17 grados y mínimas de 12 grados - Maximum temperatures of 17 degrees and minimum of 12 degrees.

Saturday, February 11, 2023

INTERMEDIATE COURSE, 2023, CLASS 3

 Class 3

We began by finishing the conversation on p.6

A Rosa le Podemos comprar

A ella le gustan mucho las marcas caras

¿Dónde lo compramos?

Lo compro yo en Discos Sonar

Creo que lo prefiere con frutos secos

 

We looked at the difference between direct and indirect object pronouns

I gave the book to my sister.

“the book” is the direct object, because it answers the question “what?”

“to my sister” is the indirect object, as it answers the question “to whom?” Indirect objects often involve prepositions – to him, for her, etc.

In Spanish, the third person singular direct object pronouns are….

Lo, la, los, las

Quiero un helado. Lo voy a comprar aquí.

Tengo una entrada. La compré ahí.

Necesito manzanas. Las voy a comprar en Lidl.

Mi amigo tiene tres coches. Los compró en Inglaterra.

 


There are only two Indirect object pronouns – le (singular) and “les” (plural). They are usually used for a person.

We use them to replace “para él/ella” or “a el/ella”

Yo conté la historia a mi amiga. = Yo le conté la historia.

Di el regalo a mi hermano. = Le di el regalo.

We often use the following verbs with an indirect object.... (more info here)

contar

dar

regalar

gustar

encantar

entregar

llevar

comunicar

quitar

 

For homework we have to do the first 10 of the exercises in 4.6 on p.8/9 to find the mistakes, if there are any. 



ELEMENTARY COURSE, 2023, CLASS 3

 This week we revised the topic of tapas by creating a conversation in groups. An example

below:

-Buenos días. Quisiera ver el menú - Good morning. I would like to see the menu

-¿Qué quiere tomar? - What would you like to have?

-¿Me pone una tapa de croquetas y una ración de queso? - Can I have some croquettes

and a portion of cheese?

-Por supuesto. ¿Y para beber? - Certainly. And for drinks?

-Una caña de cerveza, por favor - A glass of beer, please.

-Claro. Le traigo todo enseguida - Sure. I will bring everything quickly.


In the second part of the class we revised the topic of the house on page 7:

La casa y las habitaciones - the house and the rooms

El dormitorio - the bedroom

La cocina - the kitchen

La oficina - the office

El cuarto de baño / el baño - the bathroom

El vestíbulo - the hallway

El salón - the living room

El comedor - the dining room

On page 8, we read Maribel’s ideal house.

Os voy a describir mi casa ideal - I am going to describe my ideal house.

Tiene tres plantas y un ascensor - It has three floors and a lift.

Hay un pequeño jardín en la parte de delante - there is a small garden at the front

un jardín grande en la parte de atrás - a big garden at the back

En el jardín hay flores y árboles - in the garden there are flowers and trees.

Mi casa ideal tiene cinco dormitorios para mi familia y mis invitados - My ideal house has

five bedrooms for my family and my guests.

Tiene una cocina grande, dos salones, un pequeño cine - it has a big kitchen, two living

rooms and a small cinema

tres baños, un jacuzzi y una piscina en la segunda planta - Three bathrooms, a jacuzzi and

a swimming pool on the second floor.

También tiene un garaje para cuatro coches - It also has a garage for four cars.

¡Es mi sueño! - It is my dream!


In pairs, we described our current house and our ideal house. A sample below:

Mi casa está en el centro de la ciudad. Es un apartamento y hay un dormitorio, un baño, una

cocina, un salón y un vestíbulo. - My house is in the centre of the city. It is an apartment and

there is a bedroom, a bathroom, a kitchen, a living room and a hallway.

Mi casa ideal está cerca de la playa y tiene un jardín enorme. Tiene tres dormitorios, dos

cuartos de baño, un gimnasio y una piscina climatizada. - My ideal house is near the beach

and has a huge garden. It has three bedrooms, two bathrooms, a gym and an indoor

swimming pool.

BEGINNERS' COURSE, 2023, CLASS 3

 This week we revised the topic of family and we learnt how to talk about ages. We

learnt numbers from 11 to 100:



11 - once

12 - doce

13 - trece

14 - catorce

15 - quince

16 - dieciséis

17 - diecisiete

18 - dieciocho

19 - diecinueve

20 - veinte

21 - veintiuno

25 - veinticinco

30 - treinta

36 - treinta y seis

40 - cuarenta

50 - cincuenta

60 - sesenta

70 - setenta

80 - ochenta

90 - noventa

100 - cien

¿Cuántos años tienes? - What age are you?

Tengo veintiocho años - I am 28

¿Cuántos años tiene tu hermano? - What age is your brother?

Mi hermano tiene cuarenta y seis - My brother is 46.


In pairs, we asked questions about the family:

¿Tienes novio? – Do you have a boyfriend?

Sí, tengo novio. Se llama Antonio y tiene veinticinco años. – Yes, I do. His name is

Antonio and he is 25.

¿Tienes hermanos? ¿Cómo se llaman? – Do you have any siblings? What are their

names?

Sí, tengo dos hermanos y una hermana. Mis hermanos se llaman José y Carlos. Mi

hermana se llama Lola.

¿Cómo se llama tu madre? – What is your mother 's name?

Mi madre se llama María – My mother is called María.

¿Cuántos años tiene tu madre? - What age is your mother?

Mi madre tiene setenta y cinco años - My mother is 75.


In the second part of the class, we looked at some names of countries and

nationalities.

España – Spain; español (masc); española (fem) – Spanish

Irlanda – Ireland; irlandés (masc); irlandesa (fem) – Irish

Inglaterra – England; inglés (masc); inglesa (fem) – English

Francia – France; francés (masc); francesa (fem) – French

Los Estados Unidos - The USA norteamericano (masc); norteamericana

(fem) - North American

¿De dónde eres? - Where are you from?

Soy de España - I am from Spain

Soy española - I am Spanish

Saturday, February 4, 2023

ELEMENTARY COURSE, 2023, CLASS 2

 This week we looked at the topics of free time and food on pages 5 and 6.

On page 5, we talked about pastimes.

¿Cómo se dice en español? - How do you say it in Spanish?

bailar - to dance

cantar - to sing

nadar - to swim

dormir - to sleep

comer - to eat

ver la televisión - to watch TV

ir de compras - to go shopping

leer - to read

pasear / andar - to take a stroll, to walk

escuchar música - to listen to music

aprender - to learn

Other pastimes:

montar a caballo - horseriding

trabajar en el jardín - to do gardening

pasar tiempo con mis amigos - to spend time with friends

hacer yoga - to do yoga

In pairs we talked about our pastimes:

¿Te gusta pasear en el campo? - Do you like walking in the countryside?

Me gusta mucho - I like it a lot.

¿Te gusta escuchar música? - Do you like listening to music?

Me encanta escuchar música, especialmente la música pop - I love listening to music,

especially pop music.

¿Te gusta ver la televisión? - Do you like to watch TV?

Sí, me gusta pero prefiero leer - Yes, I like it but I prefer to read.

¿Qué te gusta hacer en tu tiempo libre? - What do you like to do in your free time?

Me gusta nadar en el mar, salir con mis amigas y tomar fotografías – I like to swim in the

sea, go out with my friends and take photos.


In the second part of the class, we described the photos about food on page 6.

El chorizo - chorizo

Las croquetas - the croquettes

Las aceitunas verdes - green olives

El gazpacho - cold tomato soup

Las gambas - prawns

La tortilla de patatas / la tortilla española

El jamón y las aceitunas negras - Ham and black olives

New words we learnt during the class:

Embutidos - cooked cold meats (such as chorizo, ham, salami, etc)

Una ración - a portion

Un surtido - a selection, a board


Un surtido de quesos - A cheeseboard.

INTERMEDIATE COURSE, 2023, CLASS 2

Class 2  31/01

We revised some vocab around New Year resolutions

Propósitos del año nuevo

Pretender hacer – to intend to do

Deprimente – depressing

Deprimido – depressed

Tener la depresión – to have depression

Other vocab that came up

Volver a hacer – to re-do, to do again

El bar volverá a abrir mañana – the bar will reopen tomorrow

 

We then went on to talk about Regalos

No me gusta gastar dinero – spend money

Un frasco de perfume – a bottle of perfume

Perfume – means both perfume and cologne

Un vale – a token

Bombones – caramelos

Frutos secos – nuts

Ser presumido/a – to be vain, careful with your appearance

Cuidarse el aspecto – to look after your appearance




 

We talked about object pronouns

Tengo una manzana. La voy a comer.

Tengo un bocadillo. Lo voy a comer.

Quiero entradas. Las voy a comprar.

Quiero billetes. Los voy a comprar.

 

For homework we have to listen again to the conversation and fill in the blanks on page 6

 

PRE-INTERMEDIATE COURSE, 2023, CLASS 2

 

Class 2

In this class we revised some vocab from last week

Me hace mucha ilusión – I’m really excited about it

Propósitos de año nuevo – new year resolutions

Pretender – to intend (never “pretend”)

 

We then listened to short interview

Una entrevista – an interview

Un reportero – a reporter

Un periodista – a journalist

The interview was all about “the last time” – la última vez

There were two different forms of questions…

¿Cuándo fue la última vez que comiste pescado?

¿Cuándo comiste pescado por última vez?

Some vocab…

Chatear por internet – to chat online

Charlar – to chat face to face

Llorar de risa – to cry with laughter

Aburrirse en clase – to get bored in class

Decir una mentira – to tell a lie

Olvidar algo importante – to forget something important

 

We revised the past tense

AR verbs – hablé, hablaste, habló, hablamos, hablasteis, hablaron

IR/ER verbs – comí, comiste, comió, comimos, comisteis, comieron

Irregulars

Ir – fui, fuiste, fue, fuimos, fuisteis, fueron

Decir – dije, dijiste, dijo, dijimos, dijisteis, dijeron

Tener – tuve, tuviste, tuvo, tuvimos, tuvisteis, tuvieron

Estar – same as Tener except with es- before the verb – estuve…etc

 

We asked the questions in groups and reported back to the class.

Brian comió pescado por última vez esta semana.

La última vez que Grace fue de vacaciones fue el año pasado.

 

For homework we have to listen to the conversation again and complete all the part (a) on p.6 – note, we do NOT have to complete every part of the answer, only part a.

Beginners 2 - class 8 (11/06/24)

We start the class with a couple of audio to review the physical descriptions. We also reviewed clothing vocabulary and learned colours. The...