Friday, March 8, 2024

Upper - intermediate, class 5 (6/03/24)

 This week we revised the subjunctive imperfect - El imperfecto de subjuntivo - on pages 16 and 17.

¿Verdadero o falso?

1.Usamos el imperfecto de subjuntivo para expresar órdenes - We use the imperfect subjunctive to express commands - FALSO

2.Usamos el imperfecto de subjuntivo para expresar deseos - We use the imperfect subjunctive to express wishes - VERDADERO

3.Para conjugar este verbo necesitamos usar la tercera persona del verbo en presente simple - To personalise this verb we need to use the 3rd person of the verb in present simple - FALSO

4.Para conjugar este verbo necesitamos usar la tercera persona del plural del verbo en pretérito indefinido - To conjugate this verb we need to use the 3rd person plural of the verb in indefinite past - VERDADERO


On page 17, we created pieces of advice to the problems posed. Sample answers:

1.Suspendo todos los exámenes porque no estudio - I fail all the exams because I don't study

Si estudiaras más, aprobarías los exámenes - If you studied more, you would pass the exams

2.Como mucha comida basura y por eso estoy engordando - I eat a lot of fast food and that's why I am putting on weight.

Si comieras comida más saludable, adelgazarías - If you ate more healthy food, you would lose weight.

3.Trabajo mucho y no tengo tiempo para mí - I work a lot and I don't have time for myself.

Si renunciaras a tu trabajo, tendrías más tiempo libre. Es importante encontrar un equilibrio en tu vida. - If you gave up your job, you would have more free time. It is important to find balance in life.

4.No visito mucho la playa porque vivo en el centro del país. - I don't visit the beach much because I live in the centre of the country. 

Si vivieras en la costa, irías a la playa más a menudo - If you lived on the coast, you would go to the beach more often.

5.El móvil me distrae muchísimo y tengo una falta de sueño terrible - The phone distracts me a lot and I have a terrible lack of sleep.

Si apagaras el móvil todas las noches, dormirías como un tronco - If you turned off your phone every night, you would sleep like a log.


Next, we posed wishes on what we would like to see in Sligo for their citizens.

¿Qué te gustaría tener en el área de Sligo que ahora no tenemos? - What would you like to have in Sligo area that we don't have now?

Ojalá Sligo tuviera más zonas comunes para los jóvenes - If only Sligo had more common areas for the young people

Ojalá Sligo tuvieras un carril de bicicletas decente - If only Sligo had a decent bike lane.

Ojalá Sligo tuviera una ruta verde - If only Sligo had a green route

Ojalá Sligo tuviera una piscina más grande y climatizada con toboganes - If only Sligo had a bigger indoor pool with slides

Ojalá Sligo tuviera más parques para los perros - If only Sligo had more parks for the dogs

Ojalá hubieran más activities para hacer en Sligo por las tardes - If only there were more activities to do in Sligo in the evenings


To wrap up the class, we listened to a song from the band Maná called Ojalá pudiera borrarte and filled up the verbs on pages 18 and 19: 

borraras - you erased

pudiera - I could

olvidara - I forget

esfumara - it vanishes

Link to song: https://youtu.be/fdNSea-gb4Q?si=8oiN2pp9fgQrQFBq


Other words and phrases that came up in class: 

hace fresco - it is chilly

engordar - to put on weight

dormir como un bebé - to sleep like a baby

masa - dough

renunciar - to give up

soñar - to dream

los ancianos - the elderly

los extranjeros - the foreigners

los guiris - tourists in Spain known for drinking a lot and getting sunburnt

tejado - roof

ciudadanos - citizens

castillos hinchables - bouncy castles

aldeas - villages

ahogar - to drown

charco - puddle

desdibujar - to undraw

largarse - to storm out

¡Lárgate de aquí! - Get out of here!

un milagro - a miracle

Leaving Cert course - class 5 (6/03/24)

 This week we looked at the past tense - El pretérito indefinido - on page 19.

Conectores de tiempo - Time connectors

Anoche - last night

la semana pasada - last week

el fin de semana pasado - last weekend

el verano pasado - last summer

el año pasado - last year

ayer - yesterday




We worked on activity 2 on page 20:

a. La semana pasada yo jugué al fútbol en el polideportivo - Last week I played football in the sports centre
b. El verano pasado Laura tomó el sol en la playa - Last summer Laura sunbathed on the beach.
c. Ayer nosotros bailamos en la discoteca - Yesterday we danced in the disco.
d. El fin de semana pasado los estudiantes estudiaron para el examen. - Last weekend the students studied for the exam.
e. Yo busqué información para el trabajo de Ciencias - I looked for information for the Science essay.
f. ¿Tú cantáis en el coro del colegio? - Do you sing in the school choir?
g. Pablo y yo comimos en un restaurante japonés riquísimo - Pablo and I ate in a very nice Japanese restaurant.
h.Ella bebió un café por la mañana - She drank a coffee in the morning

Translation activity p.20: 

El verano pasado, visité España con mi familia. - Last summer I visited Spain with my family.
Nos quedamos en un hotel cerca de la playa - We stayed in a hotel near the beach.
Lo pasé bomba - I had a blast
Nadé en el mar y tomé el sol cada día - I swam in the sea and sunbathed every day.
Comí mucha comida tradicional española - I ate a lot of traditional Spanish food
La tortilla de patatas y la paella - Spanish omelette and paella
Conocí a dos personas españolas y hablé español - I met two Spanish people and I spoke Spanish
Aprendí muchas palabras nuevas - I learnt lots of new words. 
Tengo mucha suerte - I am very lucky






Next, we worked on activity 4 p.21:

El fin de semana pasado yo fui al centro comercial - Last weekend I went to the shopping centre
La semana pasada Carlos estuvo muy enfermo - Last week Carlos was very sick
Ayer yo tuve un examen de matemáticas - Yesterday I had a Maths test
Las niñas hicieron una tarta de chocolate deliciosa - The girls made a very delicious cake
¿Tú hiciste los deberes anoche? - Did you do the homework last night?
Yo traje un regalo para Marta - I brought a present for Marta
Ellas fueron al cine y vieron una película - They went to the cinema and they saw a film
Nosotros fuimos muy buenos estudiantes - We were very good students
Yo volví a casa muy temprano - I returned home very early
Pedro y yo fuimos al mismo instituto - Pedro and I went to the same school


El examen oral - The oral exam

¿Qué hiciste el verano pasado? - What did you do last summer?

El verano pasado fui a Nueva York - Last summer I went to New York
Pasé una semana en el barrio de Manhattan - I spent a week in the area of Manhattan
Visité los monumentos más importantes y comí hamburguesas y pizzas típicas - I visited the most important monuments and I ate burguers and typical pizzas
¡Lo pasé bomba! - I had a blast!
Además, compré mucha ropa como zapatillas de marca - Besides, I bought a lot of clothes like branded shoes.
Tengo muchas ganas de volver - I can't wait to go back

¿Qué hiciste el fin de semana pasado? - What did you do last weekend?

El fin de semana pasado no hice mucho - Last weekend I didn't do much
Estudié para mi examen de español y trabajé en el restaurante - I studied for my Spanish tests and I worked in the restaurant
Después fui al cine con mi amigo y cenamos en un restaurante de comida rápida - Then I went to the cinema with my friend and we had dinner un a fast food restaurant
El domingo jugué un partido de baloncesto en el parque con mi hermana y sus amigas - On Sunday I played a basketball match in the park with my sister and her friends. 


Sample note from page 22:

Tuesday, March 5, 2024

Elementary 2 - class 4 (4/03/24)

 This week we revised the past tense - el pretérito - and the dates by working on the listening on pages 13 and 14.

La familia real española - The Spanish Royal Family

Juan Carlos nació en Roma - Juan Carlos was born in Rome

Se casó en mil novecientos sesenta y dos - He got married in 1962

Elena nació en mil novecientos sesenta y tres - Elena was born in 1963

Felipe nació en mil novecientos sesenta y ocho - Felipe was born in 1968

Es aficionado a la vela - He is a fan of sailing

el yate - the yatch

En mil novecientos noventa y cinco Elena se casó - In 1995, Elena got married

Asistieron mil trescientos invitados - 1300 guests attended


In the second part of the class, we started the topic of the near future - El futuro

To talk about future events, we use the verb IR + A + verb infinitive: 

Conectores de tiempo - Time connectors

el fin de semana que viene - next weekend

la semana que viene - next week

el año que viene - next year

mañana - tomorrow

mañana por la mañana - tomorrow morning

pasado mañana - the day after tomorrow


Lectura - Los planes de Jorge p.15

voy a viajar a Barcelona - I am going to travel to Barcelona

tenemos un montón de planes - We have loads of plans

vamos a visitar la catedral - We are going to visit the cathedral

voy a ir al estadio de fútbol - I am going to the football stadium

mi mujer va a ir de compras - my wife is going shopping

mis hijas van a ver una película - my daughters are going to watch a film

vamos a comer en un restaurante - we are going to eat in a restaurant

vamos a hacer un tour guiado - we are going to do a guided tour

mis hijas van a visitar a su amiga Laura - my daughters are going to visit their friend Laura

vamos a tomar el avión - we are going to take the plane

¡Tengo muchas ganas! - I look forward to it


In pairs, we discussed our future plans on page 16. Sample answers:

1.¿Qué planes tienes? - What plans do you have?

Esta semana voy a trabajar mucho y voy a ver la televisión con mi familia - This week I am going to work a lot and I am going to watch TV with my family.

2.¿Qué vas a hacer esta noche? - What are you doing this evening/tonight?

Esta noche voy a leer un libro y voy a charlar con mi amiga - Tonight I am going to read a book and I am going to chat with my friend

3.¿Qué vas a hacer el fin de semana que viene? - What are you going to do this weekend?

Mis amigas y yo vamos a ir a la discoteca y vamos a bailar mucho - My friends and I are going to the disco and we are going to dance a lot.

4.¿Qué vas a hacer el verano que viene? - What are you going to do this summer?

Este verano voy a ir de vacaciones a Italia. Mi pareja y yo vamos a comer pizzas y vamos a visitar los monumentos históricos - This summer I am going on holidays to Italy. My partner and I are going to eat pizzas and we are going to visit the historical monuments. 


To wrap up the class, we did the listening activity on page 16:

Diego - El viernes por la noche va a ir a una discoteca - On Friday night he is going to a disco

Maite - El domingo por la mañana va a jugar un partido de rugby - On Sunday morning she is going to play a rugby match

Sara - El sábado por la tarde va a ir al cine - On Saturday afternoon she is going to the cinema

Carlos - El martes a las seis va a ir a clase de piano - On Tuesday at 6 he is going to piano class

Juan - Este jueves va a hacer un examen de inglés - This Thursday he is going to do an English test

Puri - Esta noche va a hacer los deberes - Tonight she is going to do her homework


Solutions to the extra activities on pages 17 and 18: 

Completa las frases - Complete the sentences

1.Esta tarde yo voy a comprar leche en el supermercado - This evening I am going to buy milk in the supermarket.

2.La semana que viene Carlos va a ir al cine para ver una película - Next week Carlos is going to the cinema to watch a film

3.Mañana tú vas a bailar en la discoteca - Tomorrow you are going to dance at the disco

4.El verano que viene yo voy a viajar en avión a Grecia - Next summer I am going to travel by plane to Greece

5.El año que viene mi familia y yo vamos a tomar el sol en la playa - Next year my family and I are going to sunbathe on the beach

6.Mañana por la mañana vosotros vais a hacer un examen muy difícil - Tomorrow morning you all are going to do a very difficult exam

7.Esta noche yo voy a leer un libro en español - Tonight I am going to read a book in Spanish

8.El fin de semana que viene tú vas a aprender mucho español en España - Next weekend you are going to learn a lot of Spanish in Spain


Escucha - ¡Buen viaje! p.18

Persona 1: Va a Irlanda en avión con sus compañeros de clase - He is going to Ireland by plane with his classmates. 

Van para todo el mes de julio - They go for the whole month of July

Esperan visitar muchos sitios interesantes y practicar el inglés - They hope to visit many interesting places and practise their English

Persona 2: Va a Málaga en coche con su familia - She is going to Málaga with her family

Se quedan los primeros quince días de agosto - They are staying the first 15 days of August

Esperan ir a la playa todos los días y tomar el sol - They hope to go to the beach everyday and sunbathe

Persona 3: Va a Italia en barco con su equipo de fútbol - He is going to Italy on the boat with his football team.

Se quedan una semana - They are staying a month

Espera jugar al fútbol y conocer a muchas chicas italianas - He hopes to play football and met lots of Italian girls.

Persona 4: Espera ir al campo en autocar a visitar a sus primos - She hopes to go to the countryside by bus to visit her cousins.

Va sola y se queda tres semanas - She is going alone and she's staying for three weeks

Espera montar a caballo y nadar en el río - She hopes to do horseriding and swim in the river



Friday, March 1, 2024

Leaving Cert course - class 4 (28/02/24)

 This week we worked on the topic of the environment - El medio ambiente.

On page 15, we worked on vocabulary: 

el calentamiento global - global warming

el efecto invernadero - greenhouse effect

la contaminación - pollution

las inundaciones - floods

el cambio climático - climate change

las amenazas al medio ambiente - the threats to the environment

amenazar - to threaten

la basura - rubbish

reciclar - to recycle

estar en peligo - to be in danger

los recursos naturales - natural resources

dañar - to damage

evitar una catástrofe - to avoid a catastrophe

los humos - the fumes

las fábricas - the factories

un impacto negativo - a negative impact

los residuos - waste

un uso eficiente - an efficient use


On page 16, we did a reading comprehension on the advantages of recycling: 

separar las basuras - to separate the rubbish

de acuerdo con una nueva ley - according to a new law

no hay mucha gente que se queje - there aren't many people who complain

protegemos el medio ambiente - we protect the environment

reducimos la contaminación - we reduce pollution

convertimos la materia orgánica en abono - we transform the organic materials into fertiliser

enriquecer la tierra - to enrich the ground

ahorramos energía - we save energy

organizaciones caritativas - charities

se encargan de recoger ropa - they are in charge of collecting clothes

el Tercer Mundo - the Third World

incluso en los colegios - even in the schools

parte del trabajo de tales grupos - part of the work of such groups

realizar estudios - to do studies

designar lugares dentro del recinto - to designate places inside the premises

se deposita el material recuperado - the collected materials are put


Synonym activity: 

deben tener el hábito - tienen que acostumbrarse

según - de acuerdo con

gastamos menos - ahorramos / reducimos

forman parte - participan

alumnos - estudiantes


In the second part of the class, we worked on some ideas to prepare an opinion piece under the following title: 

La crisis ambiental es inevitable, no podemos hacer nada para impedirla - The environmental crisis is unavoidable, we can't do anything to stop it

Es posible reciclar la basura y reducir la contaminación - It is possible to recycle the waste and reduce pollution.

Necesitamos terminar con el uso de combustibles fósiles porque son muy peligrosos para el medio ambiente - We need to finish with the use of fossil fuels because they are very dangerous for the environment.

Compramos menos ropa para crear menos humos que salen de las fábricas - We buy less clothes to create less fumes from the factories

Podemos utilizar coches eléctricos - We can use electric cars

Hay que cuidar la capa de Ozono - We have to look after the Ozone Layer

Hay que evitar el calentamiento global. We have to aovid global warming

Example of opinion piece:



El examen oral - El medio ambiente p.19

1.¿Reciclas en casa? ¿Qué tipo de materiales reciclas? - Do you recycle at home? What materials do you recycle?

En mi casa reciclamos papel, cartón y plásticos. Tenemos contenedores específicos para estos materiales - In my house we recycle paper, cardboard and plastics. We have specific containers for these materials.

2.¿Vas al instituto en transporte público o coche particular? - Do you go to school by public transport of car?

Desafortunadamente vivo en el campo y no hay transporte público. Voy al insituto con mi padre en el coche - Unfortunately I live in the countryside and there is no public transport. I go to school with my dad in the car.

3.¿Qué haces tú para proteger el medio ambiente? - What do you do to protect the environment?

Compro ropa de segunda mano y no uso bolsas de plástico - I buy second-hand clothes and I don't use plastic bags.

4.¿Cuáles son los problemas más impactantes hoy en día? - What are the most impactful problems these days?

Sin duda, la contaminación. Hay muchos coches en las calles y los humos contaminan las ciudades. ¡Es una locura! - Without any doubt, pollution. There are many cars on the streets and the fumes pollute the cities. It is crazy!

5.¿Crees que existen soluciones a los problemas actuales? ¿Por qué? - Do you think there are solutions to the current problems? Why?

Por supuesto. Necesitamos usar menos el coche y andar más. También podemos usar bolsas de tela cuando vamos al supermercado. Todos tenemos que arrimar el hombro - Of course. We need to use the car less and walk more. We can also use bags made of fabric when we go to the supermarket. We all need to do our part.

Beginners - class 3 (27/02/24)

We practice Spanish conversation


Hola

Buenos días

Buenas tardes

Buenas noches

¿Qué tal? / ¿Cómo estás?

Bien, gracias. ¿Y tú?

Muy bien, gracias

Estoy fenomenal

Estoy más o menos

Estoy mal

Estoy fatal

Adios

Hasta luego

¿Cómo te llamas?

Me llamo Patricia

Encantada/o

¿De dónde eres?

Soy de España / soy español/a

Soy de Irlanda/ soy irlandés/irlandesa

¿Dónde vives?

Vivo en Sligo


Hello

Good morning

Good afternoon/evening

Good night

How are you?

Good, thank you. And you?

Very good, thank you.

I feel great

I´m so

I feel bad

I´m really bad

Good bye

See you!

What is your name?

My name is Patricia

Nice to meet you

Where are you from?

I´m from Spain/ I’m Spanish

I’m from Ireland/ I’m Irish

Where do you live?

I live in Sligo


¿Estás casado/a?

¿Tienes hijos/ hermanos/as?


¿Cómo se llama... tu hijo/ tu marido/ tu mujer?  

Are you married?

Do you have children? Do you have brothers and sisters?

What is your son/ husband/ wife called?


We listened to an audio about family:

Hola, me llamo Pablo, tengo una hermana que se llama Susana y un hermano que se llama Miguel. Mi padre se llama Arturo y mi madre se llama Mari. - Hello, I am Pablo. I have a sister called Susana and one brother called Miguel. My dad is called Arturo and my mum is called Mari. 

We learned the numbers 1-100


Then we learned how to say how old are you? in Spanish

¿Cuántos años tienes?

 Tengo 29 años

How old are you?

 I am 29 years old

¿Cuántos años tiene tu mujer/tu hermana/tu hijo?

Mi mujer tiene 53 años

Mi hermana tiene 33 años      

How old is your wife / sister / son?


My wife is 53 years old

My sister is 33 years old

¿Cuántos años tienen tus abuelos/ tus hermanos/tus hijos?

Mis abuelos tienen 88 y 83 años


Mis hermanos tienen 25 y 27 años

How old are your grandparents / your siblings / your children?

My grandparents are 88 and 83 years old

My brothers are 25 and 27 years old


We listened to another audio:

La familia Jiménez

En la familia Jiménez hay 4 personas. La madre, el padre, Jaime el hijo e Isabel la hija. Jaime tiene 9 años. Isabel tiene 13 años. Tienen un conejo. - In the Jiménez family there are four people. The mother, the father, Jaime the son and Isabel the daughter. Jaime is 9. Isabel is 13. They have a rabbit.

La familia Sastre

En la familia Sastre hay 6 personas. El padre, la madre, dos hijos y dos hijas. Los chicos tienen quince y doce años, las chicas tienen dieciocho y ocho años. Tienen un gato que se llama Zara. - In the Sastre family there are six people. The father, the mother, two sons and two daughters. The boys are 15 and 12, the girst are 18 and 8. They have a cat called Zara.


We started a new topic, Nationalities.


España. Pedro es español. Carla es española. Pedro y Carla son españoles.

Irlanda. John es irlandés. Niamh es irlandesa. John y Niamh son irlandeses.

Inglaterra. Paul es inglés. Sally es inglesa Paul y Sally son ingleses.

Francia. Pierre es francés. Marie es francesa. Pierre y Marie son franceses

Los Estados Unidos. Michael es norteamericano/ estadounidense. Carol es norteamericana/ estadounidense. Michael y Carol son norteamericanos/ estadounidenses.

Alemania. Jurgen es alemán. Heidi es alemana Jurgen y Heidi son alemanes.

China. Jin es chino. Kim es china. Jin y Kim son chinos

México. Roberto es mexicano. Laura es mexicana. Roberto y Laura son mexicanos.

Australia. Kevin es australiano. Nora es australiana. Kevin y Nora son australianos.

Upper-intermediate - class 4 (28/02/24)

 This week we started the topic of wishes by using the imperfect subjunctive - El presente de Subjuntivo - on pages 13 and 14.

The imperfect subjuntive is a tense that use to express wishes or events that could happen in the future. The way it is formed goes as follows: 

- we take the verb in the 3rd person plural of the pretérito indefinido.

- we get rid of the end.

- we add the ending for the imperfect subjunctive:

        - ar verbs: -ara, -aras, -ara...

        - er / ir verbs: -ieras, -ieras, -iera...


Examples of first, second and third person singular:

ganar --> ganaron     ganaron --> gan-        ganara, ganaras, ganara

vivir --> vivieron         vivieron --> viv-          viviera, vivieras, viviera

tener --> tuvieron       tuvieron --> tuv-         tuviera, tuvieras, tuviera...


Note: the verbs ser and ir are irregular: 

ser / ir --> fuera, fueras, fuera.


In pairs, we completed the verbs on page 13: 

1. yo comiera - I ate

2. tú hablaras - you talked

3. él escribiera - he wrote

4. yo pudiera - I could

5. tú ganaras - you won

6. ella quisiera - she wanted

7. yo estudiara - I studied

8. tú cantaras - you sang

9. él cocinara - he cooked

10. yo me levantara - I got up


We revised the simple conditional in the first person. In order to form it: 

- we take the verb in infinitive.

- we add the ending for the conditional: -ía, -ías, -ía...


Examples: 

comprar --> compraría (I would buy)

beber --> bebería (I would drink)

escribir --> escribiría (I would write)

Irregular verbs

tener --> tendr-         tendría (I would have)

hacer --> har-           haría (I would do/make)

poder --> podr-         podría (I would be able to)

salir --> saldr-           saldría (I would go out)

decir --> dir-             diría (I would say)


Si tuviera dinero, compraría un coche nuevo - If I had money, I would buy a new car.


Reading comprehension - La vida ideal de Violeta, p.14

Vivo en un pueblecito - I live in a small town

un hotel muy lujoso - A very luxurious hotel

la verdad es que me gusta mucho mi vida aquí - the truth is that I like my life here a lot

el trabajo está muy bien pagado - the job is very well paid

si ganara la lotería, viajaría por el mundo - If I won the lottery, I would travel the world

compraría un billete de avión - I would buy a plane ticket

pasaría un mes en una playa paradisíaca - I would spend a month on a paradise beach

iría a los lugares más turísticos - I would go to the most touristic places

viajaría a los países pobres - I would travel to the poor countries

construiría casas y colegios - I would build houses and schools

ayudaría a los habitantes - I would help the inhabitants

les daría herramientas para trabajar - I would give them tools to work

al volver a casa - on returning home

pagaría la hipoteca de mis padres - I would pay my parents' mortgage

les regalaría un crucero - I would gift them a cruise

¡Ay, ojalá fuera todo verdad! - Oh, I wish all were true!


In the last part in the class, in pairs we discussed the questions on page 15. Sample answers below: 

1.¿Qué harías si ganaras la lotería? - What would you do if you won the lottery?

Si ganara la lotería, compraría una casa cerca de la playa y tendría un barco porque me encanta navegar - If I wont the lottery, I would buy a house near the beach and I would have a boat because I love sailing.

2.¿Qué harías si vivieras en España? - What would you do if you lived in Spain?

Si viviera en España, tendría una casa en el campo. Cultivaría frutas y verduras. Tomaría el sol todos los diás - If I lived in Spain, I would have a house in the countryside. I would grow fruit and vegetables. I would sunbathe. 

3.¿Qué harías si fueras el presidente/la presidenta del gobierno? - What would you do if you were the president?

Si fuera la presienta del gobierno, invertiría más dinero en vivienda y en educación. Además, construiría más colegios para los niños - If I were the president, I would invest more money in housing and in education. Besides, I would build more schools for the children. 

4.Si tuvieras un trabajo diferente, ¿Cuál sería? - If you had a different job, what would it be?

Me gustaría ser azafata de vuelo. Me encanta viajar y conocer gente nueva. Sería mi trabajo ideal - I would like to be a flight attendant. I love travelling and meeting new people. It would be my ideal job. 


Escucha - Listening comprehension p. 15 and 16.

Conversation 1

El sueño de mi vida es casarme con un chico inteligente y amable - The dream of my life is to marry an intelligent and kind boy. 

El dinero no me importa - Money is not important to me

Quiero tener muchos niños porque soy de familia numerosa y lo pasamos muy bien juntos - I want to have a lot of children because I cam from a big family and we all have fun together.

Conversation 2: 

Yo quiero ser enfermera e ir a la India para ayudar a los pobres - I want to be a nurse and go to India to help the poor. 

Lo decidí cuando vi un programa en la tele sobre el tercer mundo - I decided it when I saw a programme on TV on the 3rd world.

Conversation 3: 

Pues, yo fracamente quiero ser rico, pero no sé exactamente cómo lo puedo conseguir. - Well, honestly I want to be rich, but I don't know exactly how I can achieve that. 

Tal vez podría llegar a ser un personaje famoso - Maybe I could become a celebrity. 

O en cambio podría casarme con una chica rica - Or on the other hand, I could marry a rich girl.

Otra manera de conseguirlo sería trabajando mucho - Another way to achieve this would be by working a lot.

No me interesa porque soy perezoso - I am not interested in that because I am lazy. 

Beginners 2 - class 8 (11/06/24)

We start the class with a couple of audio to review the physical descriptions. We also reviewed clothing vocabulary and learned colours. The...