Saturday, March 11, 2023

BEGINNERS 2 COURSE, 2023, CLASS 6

 This week we revised the vocabulary on body parts and we learnt how to express illnesses:

 

Las enfermedades – the illnesses

Me duele la cabeza – I have a headache

Me duele la muela – I have a sore tooth

Tengo la pierna rota – I broke my leg

Tengo tos – I’m coughing

Tengo un resfriado / tengo un constipado– I have a cold

Tengo la gripe – I have the flu

Tengo fiebre – I have high temperature

Me duele la muela del juicio - I have a pain in my wisdom tooth

 

Tengo alergia - I have an allergy

 

Tengo intolerancia - I have an intolerance

 

We read a dialogue and we translated the new words:

-Hola Marco, ¿qué te pasa? – Hey Marco, what 's wrong? (informal way)

-Hola Doctor, no me encuentro bien. Tengo fiebre y me duele todo el cuerpo – Hello doctor, I don’t feel very well. I have high temperature and my whole body aches.

-Bueno, vamos a ver. Me parece que tienes la gripe. Te daré una receta para unos antibióticos- ok let me see. It seems that you have the flu. I will give you a prescription for some antibiotics.

 

We also practiced different dialogues and we commented on them.

¿Qué te pasa? – What’s wrong?

Estoy mal. Tengo la gripe. – I feel bad. I have the flu.

Deberías descansar. ¿Tienes fiebre? – You should have a rest. Do you have high temperature?

Sí, tengo fiebre – Yes I do.

Deberías beber mucha agua – You should drink plenty of water

Vale – ok

Y si no mejoras, deberías ir al médico – and if you don’t get better, you should go to the doctor.

¿Al médico? No me gusta ir al médico. – To the doctor? I don’t like going to the doctor.

¿Te duele la cabeza? – Do you have a headache?

Sí, mucho – Yes, a lot.

¿Por qué no te tomas una aspirina? Aquí tienes – Why don’t you take a painkiller? Here you have.

 

We talked about advice – Consejo.

Tienes que + verb in infinitive You have to

Tienes que descansar – You have to rest

Tienes que comer – You have to eat

Deberías + verb in infinitive You should

Deberías descansar – you should rest

¿Por qué no + verb in present? – Why don’t you …?

¿por qué no descansas? –Why don't you take a rest?

¿Por qué no comes? – Why don’t you eat?

 

And to wrap up, we did the activity ¿Qué le pasa?

 

1.Me duele la cabeza - I have a headache

¿Por qué no tomas una aspirina ahora mismo? - Why don’t you take an aspirin right now?

 

2.¿Tengo fiebre. Me encuentro mal. - I have fever. I feel sick.

Tienes que ir a la cama inmediatamente - You have to go to bed immediately.

 

3.Me duele la muela - I have a tootache

Debes ir al dentista pronto - You have to go to the dentist soon

 

4.Tengo dolor de estómago y no puedo comer - I have a stomach ache and I can’t eat

Hay que ir al médico enseguida - We have to go to the doctor straight away.

Monday, March 6, 2023

PRE-INTERMEDIATE COURSE, 2023, CLASS 6

 Class 6

We talked a lot about our childhood – la juventud

We answered the following questions…

1.     ¿A dónde ibas de vacaciones cuando eras pequeño/a?

2.     ¿Qué hacías ahí?

To answer these questions, we used the imperfect

Comer – comía, comías, comía, comíamos, comíais, comían.

Hablar – hablaba, hablabas, hablaba, hablábamos, hablabais, hablaban.

Ser – era

Ir – iba

Pasábamos mucho tiempo en la playa.

Construíamos castillos en la arena.

Íbamos mucho a Donegal.

Nos quedábamos en la casa de mi tía.

Trabábamos en la granja.

 

We talked about how Ireland used to be 100 years ago.

La gente era más saludable porque tenía una vida más autentica.

No comían comida basura.

Eran más felices porque no había tanto estrés.

No había tanta riqueza en el país porque había mucha gente sin trabajo.

Riqueza - wealth

Había una guerra civil en 1923.

No tenían móviles ni ordenadores ni internet.

No había las redes sociales, así que la vida era menos estresante.

 

For homework we have to read p.10 and underline the verbs in pretérito.

We also have to answer numbers 1-4.

Saturday, March 4, 2023

PRE-INTERMEDIATE COURSE, 2023, CLASS 5

 Class 5

We talked some more about what happened in different years…the answers are below….

¿Qué año es?

1.    

  • ·       John Major llegó a ser primer ministro del Reino Unido.
  • ·       El IRA mató a 3 personas en el barrio financiero de Londres.
  • ·       McDonald’s abrió su primer restaurante en China.
  • ·       Se estrenó la película Unforgiven, de Clint Eastwood


·       Se introdujo el euro como moneda oficial en Irlanda.

·       Se estrenó Los Sopranos en el canal americano HBO.

·       El parlamento escocés abrió en Edimburgo.

·       Lance Armstrong ganó el Tour de France por primera vez.

 

3.     

·       George W. Bush fue inaugurado por segunda vez como presidente de los Estados Unidos.

·       Se murió el Papa Juan Pablo segundo.

·       Se subió el primer vídeo en una nueva plataforma, Youtube.

·       El huracán Katrina mató a más de mil personas y causó un desastre humanitario en el sur de los Estados Unidos.

 

1.    1995, 2. 1999, 3. 2005


We then talked about our childhood holidays.

La juventud – childhood

Íbamos mucho a Rosses Point – we used to go….

To talk about repeated actions in the past we use the Imperfect

Endings – aba and -ía 

Irregulars

Ser – era

Ir - iba

Pasaba mucho tiempo en la playa

Jugábamos en la calle

Era muy caliente, tomábamos la siesta

Toda la genta paseaba por el pueblo por la tarde

Pasear – to go for a stroll

For homework we have to answer the questions at the bottom of p.8

¿A dónde ibas de vacaciones cuando eras pequeño/a?

¿Qué hacías ahí?

BEGINNERS 2 COURSE, 2023, CLASS 5

 Today we reviewed the topic of shopping.

In pairs we practiced different dialogues, one was the shop assistant and the other the customer.

Vocabulario

Vocabulario

Me gustaría

I would like

Quiero

I want

Hay

There is/are

¿cuánto cuesta?

¿How much it is?

¿tiene…?

¿do you have..?

¿algo más?

¿any thing else?

Su vuelta/ cambio

Your change

 

Dependiente: Hola, ¿qué desea?

Cliente: Hola, buenos días. Me gustaría un bocadillo de jamón y queso, ¿Cuánto es?

D: el bocadillo es 3,20 cent

C: muy barato, me llevo dos.

D: vale, ¿algo más?

C: sí, dos botellas pequeñas de agua

D: Lo siento, pero solo me quedan botellas grandes de agua, cuestan 2 euros

C: Vale, quiero una botella grande de agua y quiero unas chanclas

D: ¿qué talla de pie necesita? Tengo chanclas de la talla 38 a la 42

C: Si, una talla 40 por favor

D: ¿Algo más?

C: ¿Cuánto es en total?

D: En total 12, 50. ¿necesita una bolsa?, son 60 céntimos cada una

C: no, no que cara. Muchas gracias

D: Aquí tiene su cambio, muchas gracias.

 

Shop Assistent: Hello, what do you want?

Costumer: Hello, good morning. I would like a ham and cheese sandwich, how much is it?

S: the sandwich is 3.20 cent

C: Very cheap, I'll take two.

S: ok, anything else?

C: yes, two small bottles of water

S: I'm sorry, but I only have large bottles of water left, they cost 2 euros each

C: Ok, I want a large bottle of water and I want  flip flops

S: What foot size do you need? I have flip flops from size 38 to 42

C: Yes, a size 40 please

S: Anything else?

C: How much is it in total?

S: In total 12, 50. Do you need a bag? It's 60 cents each

C: no, it is very expensive. thank you so much

S: Here's your change, thank you very much.

 

To ended the lesson we started a new topic: The body parts.

El brazo

Arm

El cuello

Neck

La cara

Face

Los ojos

Eyes

La boca

Mouth

La espalda

Back

El estómago/ la barriga

Stomach/ belly

La garganta

Throat

La cabeza

Head

La mano

Hand

La pierna

Leg

El dedo

Finger

La nariz

Nose

El pelo

Hair

Los dientes

teeth

 

Wednesday, March 1, 2023

INTERMEDIATE COURSE, 2023, CLASS 6

 Class 6

We began by revising some vocab connected to the Camino de Santiago

El chubasquero – raincoat

El peregrino – the pilgrim

El peregrinaje – the pilgrimage

Algunas personas lo hacen para rezar – they do it to pray

Los albergues – the hostels

 

We listened again to Pedro´s interview and corrected mistakes on p.12

Some vocab…

El tramo – the section, the part

En absoluto – absolutely not (be careful, this is a falso amigo)


We then talked about Galicia and its similarities with Ireland

Semejanzas – similarities

El paisaje es muy semejante

Tienen una gaita – they have pipes (Galician bagpipes)

El gallego – the Galician language

Muros de piedra

We then listened to the legend of the Milesians who first populated Ireland

Guerreros – warriors

Un conjuro – a spell

Un bardo – a bard/ druid

Hundir – to sink

Los antepasados – ancestors

Las brumas del mar – seamist

Desatar una tormenta – set off/create a storm

Derrotados – defeated

El reino de las hadas – the realm of the fairies

 

For Homework we have to do the exercise on p.13 and also read the text from the Leaving Cert paper of 2001 on p.4  – el viento de Breogan

 

Saturday, February 25, 2023

INTERMEDIATE COURSE, 2023, CLASS 5

 We began the class by focusing on pronouns, especially on le/lo/la and se

Los Pronombres – le/se

 

Conté la historia a Pablo.

 

La conté a Pablo.

 

Le la conté.

 

Se la conté.

 

 

 

Regalé los chocolates a mis amigos.

 

Los regalé a mis amigos.

 

Les los regalé.

 

Se los regalé.

 

 

Traduce….

 

1.     ¿Puedes dar el dinero a Juan?

Pues, ya se lo he dado.

 

2.     ¿Quieres comprar un reloj para Marta?

Pues, ya se lo he comprado.

 

3.     ¿Puedes decir la verdad a Sonia?

Ok, se la diré.

 

4.     Quiero que le des a Martín el teléfono.

Vale, se lo daré.

 

 

 

 

Escribe las frases con pronombres.

 

1.     Voy a darles el libro a mis sobrinas.

Les voy a dar el libro.

Les lo voy a dar.

Se lo voy a dar.

2.     Quiero comprar flores para mi madre.

Se las quiero comprar.

3.     Marta quiere contar la historia a su amiga.

Marta se la quiere contar.

4.     Iván va a regalar un coche nuevo a su novia.

Ivan se lo va a regalar.

We have to do the rest for homework. There is also a link below to more practice.

5.     Felipe va a decir a su hermano que no puede ir.

6.     Ya he llevado el dinero al dueño.

7.     Voy a escribir un correo a mi jefe.

8.     Pepe ha comprado un apartamento para sus hijos.

https://www.spanishwithvicente.com/actividades/de-gramatica/7-actividades-pronombres-objeto-directo-indirecto/

We then began talking about the Camino de Santiago

Un peregrinaje – a pilgrimage

Un peregrino – a pilgrim

San Pablo – Saint Peter

Santiago – Saint James

Un chubasquero – a rain jacket

Botas de montaña

El recorrido – the route

Los albergues – the hostels

Una mochila – a backpack

PRE-INTERMEDIATE COURSE, 2023, CLASS 4

 Class 4

We practiced the past tense a lot in this class.

The following verbs came up a lot…

Estuve – I was

Dijo  - she said

Murió – he died

Se cayó – it fell
se acabó – it finished

Vieron – they saw

Vendió – he sold

Vi – I saw

Se estrenó – it appeared for the first time, it premiered

Se celebró – it took place

Visitó – he visited

 

We talked a lot about different years

1990 – mil novecientos noventa

2003 – dos mil tres

1983 – mil ochocientos ochenta y tres

1945 – mil novecientos cuarenta y cinco

1916 – mil novecientos dieciséis

1939 – mil novecientos treinta y nueve

2023 – dos mil veinte y tres

1999 – mil novecientos noventa y nueve

We listened to an audio and had to discover what year they were talking about.

La serie Cagney and Lacey se estrenó en la tele.

El disco Thriller de Michael Jackson vendió 43 millones de copias.

El Papa Juan Pablo segundo visitó España.

For homework we have to pick a year and write three things that happened in that year. In the next class we have to guess what year it is.

 

Beginners 2 - class 8 (11/06/24)

We start the class with a couple of audio to review the physical descriptions. We also reviewed clothing vocabulary and learned colours. The...