Saturday, February 12, 2022

ELEMENTARY COURSE, 2022, CLASS 3

 This week we started the topics of jobs on pages 6 and 7


Los trabajos - The jobs

Un policía investiga los crímenes - A police officer investigates crimes.

Un médico trata a los pacientes - A doctor treats the patients.

Un bombero apaga los fuegos - A fire fighter puts out fires. 

Una enfermera cuida a los enfermos y ayuda a los médicos - A nurse looks after the ill people and helps the doctors.

Un conductor conduce - A driver drives. 

Una profesora enseña a los alumnos - A teacher teaches the students. 

Una camarera sirve la comida - A waitress serves the food.

Una peluquera corta y seca el pelo - A hairdresser cuts and dries the hair.

Un estudiante estudia y aprende - A student studies and learns. 

Un cocinero trabaja en un restaurante y cocina - A cook works in a restaurant and cooks. 

Un carpintero hace cosas de madera - A carpenter makes things out of wood. 





¿Qué significan los verbos? - Pag 7

cocinar - to cook

hacer - to do, to make

apagar - to put out (a fire, a candle) to turn off (the lights)

ayudar - to help

enseñar - to teach

aprender - to learn

conducir - to drive


Verbos regulares - regular verbs

Investigar, apagar, ayudar, enseñar, aprender, cuidar. 


Verbos irregulares en primera persona - Irregular verbs in the first person

dar - to give 

doy - I give

hacer - to make, to do

hago - I make, I do

conducir - to drive

conduzco - I drive


Verbos irregulares en más de una persona - Irregular verbs in more than one person: 

servir - to serve food

sirvo, sirves, sirve, servimos, servís, sirven.


In the last part of the class, in groups we decided if the statements on page were true or false. 

Una médica trata a los pacientes - verdadero

Una estudiante enseña a los alumnos - falso → Una estudiante estudia y aprende

Una peluquera sirve la comida - falso. → Una peluquera corta el pelo.

Un conductor conduce - verdadero

Un carpintero hace cosas de madera - verdadero

un bombero cuida a los enfermos - falso → Un bombero apaga los fuegos.

Un policía investiga los crímenes - verdadero

Una camarera apaga los fuegos - faso → una camarera sirve la comida

Un estudiante aprende - verdadero


BEGINNERS 2 COURSE, 2022, CLASS 3

 This week, we talked about shopping.

¡Nos vamos de compras! – Off to shopping!

Un lapicero (un lápiz) – A pencil 

Un bolígrafo – A pen

Un libro – A book 

Un teléfono móvil – A phone

Unas revistas – Some magazines

Un periódico – A newspaper

Un DVD – A DVD

Una tirita – A plaster

Unas gafas de sol – Sunglasses

Unas aspirinas – Painkillers

Una postal – A postcard

Un sello – A stamp

Cerillas – Matches

Cigarrillos – Cigarrettes

Ajo – Garlic

Una manzana – An Apple

Uvas – grapes

Plátanos – bananas


We also learnt the articles to show proximity. 

Este / esta – This

Este libro – This book

Esta casa – this house

Estos / estas – These 

Estos coches – These cars

Estas cerillas – These matches


We read the two dialogues from page 7 and the first listening

Cliente – Customer

Dependiente – Shop assistant

Buenos días – Good morning

Busco un periódico en inglés. ¿Hay? – I’m looking for a newspaper in English. Do you have any? 

Sí, hay periódicos en inglés. Están ahí, al lado de la puerta. – Yes, there are newspapers in English. They are there, beside the door.

¿Cuánto cuesta The Irish Times? – How much is The Irish Times?

Cuesta cuatro euros con cincuenta y cinco céntimos – It costs €4.55

Eso es muy caro – It is very expensive

Es el precio – That is the price.

¿Usted lo quiere? – Do you want it? (formal); ¿Tú lo quieres? – Do you want it? (formal)

Sí, me lo llevo. Aquí tiene cinco euros – Yeah, i’ll take it. Here you have five euro.

Y su vuelta (also ‘y su cambio’) – And your change


Buenas tardes – Good evening

Necesito tiritas. ¿Tiene? – I need plasters. Do you have any?

Sí, tenemos estas tiritas aquí – Yes, we have these plasters here

¿Cuánto cuestan? (also ‘¿cuánto valen’?) – How much are they?

Son cincuenta y cinco céntimos – They are 55 cents.

Vale, son muy baratas – OK, they are very cheap

Me las llevo – I´ll take them

Aquí tiene – Here you have (formal way); Aquí tienes – here you have (less formal)



New words we learnt:


Toalla – towel

Chanclas – flip flops

Crema solar – suncream

Bolsa – bag

Bolso – handbag


Thursday, February 10, 2022

INTERMEDIATE COURSE, 2022, CLASS 4

 Clase 4

 

We revised the imperatives in Spanish with tú

levántate

lávate

ponte el Abrigo

sal

corre

 

We use the third person of the present tense for the positive imperative…..

trabajar – trabaja

comer – come

vivir – vive

 

…..except for irregular verbs…

ir – ve

tener – ten

salir – sal

decir – di

 

we revised some verbs for instructions

coloca las manos en la cabeza – place your hands on your head

date la vuelta – turn around

echa la cabeza hacia atrás – put your head back

dobla el brazo – bend your arm

 

we looked at some advice for various sports on p.10 and 11

el chaleco salvavidas – lifejacket

ve en fila – go in a line

para no resbalar – so you don’t slip

un sillín – a saddle

para no deshidratarse – so you don’t dehydrate



We then listened to a song – No me llames

entregarse – to give yourself

una herida – a wound

herir – to hurt, wound

descifrar – to decipher

me temo encontrarte – I am afraid of meeting you

temerse – to be afraid

el estribillo – the chorus

 

no me llames – don’t call me

no me busques – don’t look for me

no me escribas – don’t write to me

 

This is a negative imperative – we form it with the subjunctive

eg. Tener; First person – tengo,

Take off the “o” – teng- ,

Add the endings; tenga    (“a” for ER/IR, “e” for AR)

 

For homework we have to do the exercise on p.14

 

Saturday, February 5, 2022

INTERMEDIATE COURSE, 2022, CLASS 3

 Clase 3




We began by looking at a video about El tio de nadal

una tradición arraigada – a deeprooted tradition

para que no pase frío – so that it doesn’t get cold

para que + subjuntivo

los regalos están escondidos debajo de la manta – the presents are hidden beneath the blanket

 


we went on to look at imperativos – verb forms used to give orders or advice

we listened to a mother telling her child to do things

levántate – note the accent to keep the stress regular

lávate las manos

acuérdate – remember

recuerda – remember

sal – go out

 

Normally we use the third person to make the imperative for the tú form

trabajar - ¡trabaja!

comer – ¡come!

escribir - ¡escribe!

 

There are some irregular imperatives

salir – sal

tener – ten

estar – esté

poner – pon

decir – di


More practice here

 

we did an exercise on p.10 about exercising

colocar – to place, put

doblar – to bend

echar la cabeza para atrás – put/ throw your head back

dar la vuelta – to turn around

girar – to turn

 

For homework we have to do actividad 14 on p.10 and 11 – matching advice to the four different sports mentioned.

 

 

PRE-INTERMEDIATE COURSE, 2022, CLASS 3

 Clase 3

 

We began by talking about our new classroom

El aula es más espaciosa – it is more spacious

Es más luminosa, tiene más luz – It is brighter

 

We talked about the concept of Falsos Amigos – words that look like an English word but which mean something different

Embarazada – pregnant

Maleducado – rude (not uneducated)

la lectura – reading (not a lecture)

la ropa – clothes (not rope)

 

We went on to do an exercise practicing present and past in the third person

 

1.    Trabajar

 

   Hoy ella trabaja. Ayer no trabajó.

2.    Comer pasta

Hoy ella come, ayer no comió.

3.    beber te

Hoy ella bebe te, ayer no bebió.

4.    Jugar al tenis

Hoy juega al tenis, ayer no jugó.

5.    hablar español

habla / habló

6.    hacer los deberes

hace / no hizo

7.    ver una película

ve / no vio

8.    cocinar

cocina / no cocinó

9.    tener tiempo

tiene tiempo / no tuvo tiempo

 

10.estar en la ciudad

está / no estuvo

 

11.escribir un email

escribe / no escribió

12.ir al dentista

va / no fue


More past tense practice here


we then did a listening exercise on p.10

los pichos vascos – Tapas from the Basque country

un redactor – an editor

el cámara – the photographer

la jefa – the boss

hacer senderismo – to do hillwalking

 

we talked about which person we had most in common with

Tengo más en común con…… - I have more in common with …….

ELEMENTARY COURSE, 2022, CLASS 2

 Elementary Class 2

 

This week we revised some basic verbs in Spanish. 

¿Cómo se dice en español?

1.caminar/andar - to walk

2.cocinar - to cook

3.dormir - to sleep

4.comer - to eat

5.jugar - to play

6.fumar - to smoke

7.nadar - to swim

8.beber - to drink

9.ver - to watch

10.leer - to read

11.lavarse - to wash

12.escuchar - to listen

13.hablar - to talk

14.escribir - to write

 

In groups, we discussed our future plans:

¿Qué vas a hacer esta noche? - What are you going to do tonight?

¿Qué vas a hacer este fin de semana? - What are you going to do this weekend?

¿Qué planes tienes para este verano? - What are your plans for the summer?

 

Some sample answers: 

Esta noche voy a ver la televisión y voy a leer un libro muy interesante - Tonight I am going to watch TV and I am going to read a very interesting book.

Este fin de semana voy a nadar en la piscina y mi hermana y yo vamos a visitar Dublín - This weekend I am going to swim in the swimming pool and my sister and I are going to visit Dublin.

Este verano me gustaría viajar a un país diferente como por ejemplo España. Quiero probar la comida y tomar el sol. - This summer I would like to travel to a different country, for instance Spain. I want to try the food and sunbathe. 

 

New expressions we learnt: 

Tengo muchas ganas - I really look forward to it.

No puedo esperar - I cannot wait

BEGINNERS 2 COURSE, 2022, CLASS 2

 This week we started by learning the Spanish alphabet. To practise the sounds at home, this video from youtube might be useful:




We learnt about the weather:

¿Qué tiempo hace? – What’s the weather like?

Hace frío – It is cold

Hace calor – It is warm

Hace viento – It is windy

Hace sol – It is sunny

Hay nieve – It is snowy

Está lloviendo – It is rainy / It is raining

Hay cielos despejados – There are clear skies

Está nublado – It is cloudy

Hay tormenta – it is stormy

Hay relámpagos – there is lightning

¿Qué tiempo hace en este momento / ahora / ahora mismo? – What’s the weather like in this momento / now / right now?

We also learnt the seasons of the year. – Las estaciones del año

Verano – Summer

Primavera – Spring

Otoño – Autumn

Invierno – Winter *

*In Spanish, we do not write the seasons with capital letters, but in lower case. 


1.Listenings – the weather forecast.

1.El pronóstico meteorológico para hoy, domingo 16 de junio – The weather forecast for today, Sunday, 16th June. 

En el sur de España hará buen tiempo con cielos despejados y temperaturas muy altas – In the South of Spain, there will be a good weather with clear skies and very high temperatures. 

En el norte del país habrá lluvia con vientos fuertes – In the North of the country there will be rain with strong winds

Con temperaturas máximas de 18 grados y mínimas de 10 grados – Maximum temperatures of 18 degrees and mínimum temperatures of 10 degrees.

2.El tiempo en Galicia:

Cielos muy nubosos con chubascos débiles – Very cloudy skies with very little rain.

Tormentas en las zonas de montaña y en el interior – Storms in the mountains and in the centre of the area.

Nieblas persistentes en la costa – Uninterrupted on the coast

Vientos del noroeste – Wind from the Northwest

Temperaturas máximas 17 grados y mínimas de 12 grados – Maximum temperatures 17 degrees and minimum ones 12 degrees. 


Beginners 2 - class 8 (11/06/24)

We start the class with a couple of audio to review the physical descriptions. We also reviewed clothing vocabulary and learned colours. The...